Weer thuis...!!! - Reisverslag uit Rotterdam, Nederland van Roy & Albert - WaarBenJij.nu Weer thuis...!!! - Reisverslag uit Rotterdam, Nederland van Roy & Albert - WaarBenJij.nu

Weer thuis...!!!

Door: Albert

Blijf op de hoogte en volg Roy & Albert

12 September 2013 | Nederland, Rotterdam

Vanmorgen gewekt door auto's die voorbij reden met het geluid van een heel nat wegdek. Een blik uit het raam bevestigt het vermoeden, het regent en niet zo zuinig ook. Eerst maar even douchen. We hebben best wel wat douches gezien de afgelopen dagen. Standaard vraag aan de eerste die er gebruik van maakt is: "hoe is de douche" en dan blijkt dat er altijd wel wat niet goed aan is. Te warm of meestal te koud komt vaak voor evenals een douche die niet goed hangt of alleen maar zo te hangen is dat het water alle kanten opgaat of veel erger nog, een douche die helemaal niet kan hangen. Te weinig water komt ook voor net als water met een kleur.... Tot slot hebben ook een paar keer gehad dat de de hoeveelheid aangevoerd water aanmerkelijk groter is dan het putje kan afvoeren. De douche vanochtend was OK en dat is bijzonder, net zo lekker als thuis bijna al heb ik het persoonlijk niet op cabines want daar kan je vaak letterlijk je kont niet in keren.

Tijdens het ontbijt hebben we uitgebreid de radarbeelden boven West-Europa bestudeerd en dat zag er niet best uit. We gaan vandaag echt een lading regen krijgen en omdat de vooruitzichten niet veel meer perspectief boden besloten we maar koers op huis te zetten. We zouden wel de geplande routes doen maar een extra slingerweggetje links of rechts is met dit weer echt niet leuk. We hijsen ons in ons onopvallende regenoveralls en zorgen dat alle kiertjes gesloten zijn. Op de motor in de hoosregen vereist een zeer nauwkeurige aankleedpartij omdat de ervaring leert als je dit onzorgvuldig doet er vroeg of laat zich ergens een klein riviertje naar binnen wurmt die na een paar uur een enorme natte ellende kan aanrichten.

We rijden weg bij het hotel op weg naar Bregenz om vervolgens boven de Bodensee langs richting het westen te rijden. Het komt echt met bakken uit de hemel maar aan de horizon wordt het iets lichter. Eenmaal terug in Duitsland (daar waren we tenslotte de eerste dag ook) wordt het inderdaad even droog maar na een half uur regent het weer. Dit patroon houden we ongeveer de rest van de dag totdat we in Nederland zijn. We steken het Schwarzwald door en dat is zelfs in de regen nog mooi. Het verkeer is behoorlijk intens vandaag maar de overwegend brede Duitse wegen maakt dat we redelijk vlot langs alle verkeer kunnen. We hebben tenslotte wel 900km weg te rijden....

Ter hoogte van StrassBourg steken we de grens met Frankrijk over, land no. 21...! Hier pakken we een saaie 200km noordfranse snelweg richting Luxemburg. In Luxemburg genieten we nog even van het binnendoorrijden en van het fantastische landschap en de wegen hier. In de buurt met de Belgische grens in het noordeijkste puntje van het land staan meer benzinepompen dan er mensen wonen. De verkoop van benzine (en tabak en drank) is hier hot maar dat is ook niet zo raar als je bedenkt dat de brandstof hier 50 cent per liter goedkoper is dan bij het buurland en ook dan bij ons... We zagen zelfs Belgen vertrekken met volle jerrycans benzine op de achterbank.
In Kosovo, Roemenie en Bulgarije was de benzine overigens nog goedkoper dan in Luxemburg. Wij gooien onze tank voor de laatste keer deze trip ook nog eens vol en na de sanitaire stop warm ik mezelf nog even aan de handdroogmachine. Toch wel wat afgekoeld (het was de hele dag rond de 10 graden) is het heerlijk om de mouw van je motor jas even over de mond van deze megaföhn te doen en je pak vol met hete lucht te laten blazen. Ik voel de kippenvel opkomen tot in mijn oorlellen...

We tikken België nog even aan voor 90km. Stukje formule 1 circuit van Franchorchamp, altijd leuk en toen de snelweg op richting Maastricht. We rijden Nederland en kunnen het niet laten om even bij het bord te stoppen. Land 24!!!! We hebben het gehaald om 24 verschillende landen aan te doen! Wat een enorme kick is dit. We rijden nog 100km samen op nemen innig afscheid van elkaar en resumeren de highlights nog even maar dat valt tegen, het zijn er teveel. Dit was een belevenis van ongekende omvang, wat een ervaring. Ieder land heeft wel zijn eigen verhaal positief en soms ook negatief, er zijn zoveel verschillen. Albanië heeft ons misschien wel het meest positief verrast, niet alleen met die geweldige weg die we hebben gereden maar ook de indruk die het overall achterlaat. En natuurlijk de Jadranska Magistrala, deze doet zijn naam in vele opzichten eer aan. Jammer van de bizarre drukte in het zuidelijk deel maar wat hebben we geweldig gestuurd en van het uitzicht genoten in het noordelijke stuk. En niet te vergeten Istanbul! Natuurlijk waren we er tekort maar zelfs in die korte tijd heeft het diepe indruk achter gelaten. Wat een stad!!!

Het is voorbij, 7100km afgetikt in 24 landen met 30 grensovergangen in 13 dagen.
"De herinnering blijft" zoals ik uit Roy's Spotify repertoire nog door Ben Cramer hoorde zingen...:) Wij hebben vreselijk lol gehad en ik hoop dat jullie allemaal hebben mee kunnen genieten van onze belevenissen. Het doet mij enorme deugd te zien dat we in die relatief korte tijd toch een slordige 1000 hits hebben gehad. en ook jullie reacties waren een enorme stimulans om elke dag weer een leuke blog te maken.

gr, Albert
en Roy.

• 13 September 2013 - 00:43

Gerrie Schoof:

Gefeliciteerd,,ik ben erg trots op je dat je het er zo goed hebt afgebracht,
    Maenpa

• 13 September 2013 - 07:25

W Custers :

Jongens proficiat jullie hebben het gedaan en gelukkig weer thuis .Grj.Pa &Ma Custers

• 13 September 2013 - 09:07

Arie En Dien:

Welkom thuis ,en wij hebben elke avond genoten van jullie verslag , wat een belevenis om dit mee te maken

• 13 September 2013 - 11:12

Christiane Et Gérard:

Bonjour Roy et Albert,

Contents de vous savoir rentrés tous les 2 en bonne forme, plein de souvenirs dans la tête. Merci pour ce blog que nous avons consulté tous les jours pour partager votre voyage. C'était un peu difficile la traduction, mais nous comptons sur Roy pour nous faire un blog en français la prochaine fois.....
    Encore bravo....

• 13 September 2013 - 11:37

Sandra M:

Bedankt dat we op deze manier mee konden genieten van deze geweldige reis. Tot snel!

• 13 September 2013 - 11:47

Jan :

Bikkels! Volgend jaar Zuid Amerika of Afrika?

• 13 September 2013 - 12:47

Theo.krul:

Welkom thuis van een hele mooie motorreis met volgens de verhalen lezende perfect motor en zweetweer.
    Erg genoten van jullie verhalen lekker genieten van de ervaringen en op naar Bourtange
    Theo

• 13 September 2013 - 16:50

Ed:

Welkom thuis, jullie kunnen terugkijken op een geweldig avontuurlijke reis !

Groetjes Ed

• 13 September 2013 - 18:29

Mark Weijs:

Top heren!

Dat het een belefenis is geweest is duidelijk! leuke verslagen om te lezen,
    En leuk om bij te houden waar jullie zoal geweest zijn.

Dit zal nog lang in jullie geheugen staan. De echte sterke verhalen hoor ik nog wel!

Groeten Mark

• 13 September 2013 - 20:57

Yvonne:

Fijn dat ik mijn buurman weer veilig thuis heb! Ook ik heb genoten van je reisverslagen Albert! Je bent absoluut een miskent talent op dit gebied. Graag bekijken wij je foto's binnenkort onder het genot van een wijntje en misschien wel de open haard gezien de acute intrede van de herfst! X

• 14 September 2013 - 16:15

Frank Keijsers:

geweldige prestatie wat jullie geleverd hebben.

@Roy, het is dus niet zo erg geweest met de douches als de douche in Costa Rica (dat je de douchkop naar je hoofd kreeg ;-) ).

• 16 September 2013 - 15:12

Paul:

Bedankt Albert,

Het was heel leuk om elke dag even met je mee te reizen. We hopen dat er in de toekomst nog meer reisblogs van je gaan komen.

groeten en tot ziens
    Paul en Yvonne