Turkey I, de grens - Reisverslag uit Kırklareli, Turkije van Roy & Albert - WaarBenJij.nu Turkey I, de grens - Reisverslag uit Kırklareli, Turkije van Roy & Albert - WaarBenJij.nu

Turkey I, de grens

Door: Albert en roy

Blijf op de hoogte en volg Roy & Albert

05 September 2013 | Turkije, Kırklareli

YES, we zijn in Turkije! Nog niet in Istanbul dat bewaren we nog voor morgen, nog maar 200km en dat is nog slechts 3 uurtjes sturen. Vanmorgen heerlijk wakker geworden met een zonopkomst aan de zwarte zee, heel bijzonder. Na ons ontbijt, de motoren weer bepakt en op weg richting Bulgarije. 50km naar de grens en eenmaal er overheen viel er toch een soort last van m'n schouders, ik was Roemenië uit, ze hadden me niet aan de grens nog even halt gehouden voor een of ander bureaucratisch vervelend staartje... Zucht.
Bulgarije in viel ons onmiddellijk op dat dit toch weer is rijker is dan Roemenië. Misschien wel omdat de kuststreek door het toerisme wat meer inkomen genereert. Wij rijden langs de zwarte zee verder naar het zuiden onder ideale omstandigheden. Terwijl in nederland de mussen van het dak vallen hebben wij lekker zonnetje en 22graden. De wegen zijn goed en we stoppen in een van de badplaatsen voor wat eten en drinken. De dorpen langs de kust ogen heel gezellig en doen wat mediterraan aan. Je kan hier echt goed op vakantie, het is van alle luxe voorzien, het is spotgoedkoop en het klimaat is super. Het is alleen een pokke eind weg, je rijdt er niet even naar toe. Vliegen kan wel op Varna of Burgas.
We naderen de Turkse grens, Roy zal even vertellen hoe de passage verliep. Niet zoals wij EU Europeanen gewend zijn zeg maar.....

Het begint goed met de Bulgaarse kant. Net zoals Nederland België gewoon niemand te zien en dus doorrijden. Maar dan:
1. slagboom nr. 1. ff serieus het hokje inkijken en hij knikt dat het ok is. We mogen door...welkom in Turkije staat er op een bord.
2. Nog geen 50 m verder paspoort controle door de douane inclusief bagage. Na een aantal auto's voor ons was er bij ons even geen zin meer dus een knikje en we mogen ook hier door.
3. Slagboom nr.2 wederom paspoort controle en kenteken opname. Maar geen probleem en de slagboom gaat open.
4. Dan stuitten we op een lange rij geparkeerde en wachtende auto's. Wat nu? Ik vraag in m'n beste Turks (en das natuurlijk best goed na jarenlange ervaring:) wat de bedoeling is. Een slagboom opener geeft aan dat we nu nog vier stappen in de procedure te gaan hebben. Enwel: visum halen, paspoortcontrole, voertuig het land in registreren en een bagage stempel in je paspoort. Ok 60 minuten later....4 op een rij ! We kunnen eindelijk Turkije in......nee shit nog een slagboom. En ja hoor nogmaals paspoort controle. Ditmaal op stempels en plakplaatjes vermoed ik. We mogen door. De laatste slagboom (voor deze grens) gaat open. Rijden! Het is inmiddels 18:30.

Neergestreken in Kirklareli in een sober hotel voor weinig. Morgen ISTANBUL!!!!

Groetjes Albert en Roy.

• 06 September 2013 - 20:30

Roy & Albert :

Gewoon NUL reacties... Jammer :-(

• 06 September 2013 - 20:34

Hans:

Vooruit, 'e'entje dan: Groetjes uit Chios (met het vliegtuig; wel zo saai)

Veel plezier in Istanbul!

• 06 September 2013 - 23:07

Mandy:

Spannende reis hoor! Geniet en blijf schrijven, dan genieten wij allemaal mee!