Turkey II, Istanbul Asia - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van Roy & Albert - WaarBenJij.nu Turkey II, Istanbul Asia - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van Roy & Albert - WaarBenJij.nu

Turkey II, Istanbul Asia

Door: Albert

Blijf op de hoogte en volg Roy & Albert

06 September 2013 | Turkije, Istanbul

Vandaag na ons zoete Turkse ontbijt vertrokken naar Istanbul. Heerlijke wegen van goed kwaliteit en vooral stil. We hadden nog een verassend stuk, de aanleg van een nieuwe snelweg. Hier is het kennelijk normaal dat een in aanbouw zijnde nieuwe weg tussentijds al in gebruik wordt genomen. Zo werden we kilometers lang van de ene rijbaan naar de andere geleid en was soms het asfalt er nog niet en soms lagen de in de weg staande huizen nog niet plat en moesten we even door een steegje met bagger om vervolgens weer een driebaans biljartlaken te mogen berijden, echt bizar.

Istanbul nadert en het wordt merkbaar drukker, wat een enorme stad. Je hebt het gevoel er al midden in te zitten en dan geeft de GPS aan dat het nog 30km is naar de Bosporus. We kwamen op de snelweg Istanbul in behoorlijk in de file te zitten, jammer dat ze hier niet gewend zijn aan motoren want tussen de file doorrijden is geen sinecure. We zagen een aantal lichte motoren wel steeds rechts over de vluchtstrook gaan en uiteindelijk zijn wij dat ook maar gaan doen, niemand kijkt hier raar van op. Zo konden we gelukkig weer een beetje vaart maken want ondertussen waren wijzelf niet alleen oververhit maar onze luchtgekoelde motoren begonnen toch ook aardig rood te worden. Voor de brug over de Bosporus wordt tol geheven en dat gaat volledig automatisch. Kenteken wordt gescand, klaar is Kees. Dat deze scanners zich zouden vergissen in onze kentekens konden we natuurlijk op wachten. Onder het genot van een alarm signaal en knipperende lampen reden we door de scanner en zonder enige interventie zijn we gewoon doorgereden. De brug over, "welcome in Asia" zegt een groot bord. We zijn er!!!! We hebben onze motoren geparkeerd aan het water en hebben ons deze euforische beleving even laten landen. Wat een ontzettende kick is dit! Daar staan we dan, 3500km achter de rug in de heerlijke warmte aan het water tussen middelandse en zwarte zee! Echt ontzettend gaaf.

Roy had gisteravond op booking.com een hotel hartje Istanbul geregeld. Omdat we lekker op tijd waren besloten we daar eerst heen te rijden om vervolgens lekker met korte broek slippertjes de stad in te duiken. Dus koers op het hotel, slechts 15km van waar we stonden. Terug de Bosporus over over de westelijke brug de stad in en daar begon de ellende, alles staat hier vast. Stapvoets worstelen we ons het centrum in steeds brutaler rijdend want als je dat niet doet ben je verloren. Met zwaar oververhitte motoren en brandende koppelingen komen we eindelijk in de wijk waar ons hotel is en een soort Jordaan van Istanbul lijkt. De straatjes zijn smal, druk, steil, glad en warm.... Onze GPS heeft het moeilijk in die smalle straatjes en denkt regelmatig dat we een in een andere straat rijden dan waar we werkelijk zijn. Het wordt een behoorlijke zoektocht onder barre omstandigheden en uiteindelijk besluiten we ouderwets de weg te gaan vragen. Doorweekt van zweet en met kokende motor en verbrandde koppeling arriveren we anderhalf uur nadat we van de bosporus vertrokken bij het hotel.

Na een opfrisser zijn we nog lekker even door de stad gewandeld, Roy was de gids want die was hier al eens eerder geweest, blauwe moskee aangetikt en lekker terrasje, biertje en lekker eten. Echt heerlijk, deze stad bruist van het leven en voor een citytrip echt aan te bevelen.

Nu zijn we weer in ons hotel en drinken we nog een biertje. Morgen pakken we de boel weer op en vertrekken we richting Griekenland, en gaan we dus weer op de terugweg naar huis.
Hopelijk morgen een blog vanuit een zonovergoten Griekenland.

Gr, Albert en Roy.

• 06 September 2013 - 23:09

Mandy:

Ze rijden inderdaad als idioten in Turkije! Er staan strepen op de weg, maar waar die voor dienen???!!!??? Geniet nog effies van de effes, morgen aan de raki ;-)!

• 06 September 2013 - 23:10

Gerrie Schoof:

Reisdoel bereikt, fantastisch en al zo snel terug.
    Een hele fijne terugreis.

• 06 September 2013 - 23:13

Devlin:

Respect mannen! Heul veul respect voor jullie. Een echte Iron but award zou ik zo zeggen!

• 07 September 2013 - 00:16

Elodie:

Congratulation guys! You did it: all the way to the door of Asia! Now, also nice countries to cross before reaching back The Netherlands!

• 07 September 2013 - 14:10

Pa&Ma Custers:

Ha Roy en Albert jullie vorige verslag geen reactie Jullie verslagen worden toch wel met veel intresse gelezen hoor (meer als 600 keer bekeken) we kijken er elke dag naar uit.heel mooie terug reis en huel ze.