Roemenië III, Zwarte Zee - Reisverslag uit Constanţa, Roemenië van Roy & Albert - WaarBenJij.nu Roemenië III, Zwarte Zee - Reisverslag uit Constanţa, Roemenië van Roy & Albert - WaarBenJij.nu

Roemenië III, Zwarte Zee

Door: Albert en Roy

Blijf op de hoogte en volg Roy & Albert

04 September 2013 | Roemenië, Constanţa

Ik heb begrepen dat het niet helemaal duidelijk was wie er gisteren het ongeluk had, ik (albert) was het.
Vandaag begon wat stroef met de schrik en de spanning nog in het lijf kreeg ik nauwelijks een hap door m'n keel bij het ontbijt. Het weer was gelukkig fantastisch en dan ziet alles er beter uit. Op naar de Transfăgărășan. De pas die door de boys van Top Gear tot de mooiste pas van Europa werd benoemd en daarmee de Stelvio van de troon stotend. Vol verwachting reden we richting de Karpaten op weg naar de 90km lange doorsteek door het gebergte. We begonnen de klim met 21 graden en dat daalde gestaag. Wegdek, zoals voorspeld, van slechte kwaliteit helaas. Het meest beroemde en meest gefotografeerde gedeelte (Google maar eens) hulde helaas in de mist. Eenmaal op de top was het nog maar 3graden en zag je bijna geen hand voor ogen meer. Jammer! Boven op de top moet je door een tunnel waarvan het eind niet zichtbaar is, waarin het wegdek nog 100 keer slechter is dan het gemiddelde in roemenie, waar de mist doodleuk ook gewoon naar binnen gaat, die onverlicht is, waar tegenliggers met groot licht blijven rijden en waar wandelaars lopen zonder enig reflecterende kleding... met alle lampen op de motor aan, stapvoets er doorheen....pffff. In de afdaling werd het gelukkig snel helder en warmer en wachtte nog 60km bocht, bocht, bocht, bocht. Er is werkelijk in die 60km geen 100meter rechte weg.
Op naar Pitesti en daar de snelweg op naar Boekarest. Maar voordat ons oordeel: ok Stelvio is niet nr. 1 maar deze volgens ons ook niet. Mooie pas absoluut maar we zijn verwend waarschijnlijk, dus in de top 10 das het best haalbare.

Boekarest. Inmiddels is de temperatuur gestegen tot bijna 30 graden. We rijden de drukke stad in op naar het paleis van het volk. Moet een enorm gebouw zijn ooit gebouwd in de jaren 80 als privé paleis van ceausescu. Ruim 2000 kamers ! Zelf met een hoge verwachting was het groter dan verwacht. Europa's grootste gebouw. Wat een ding! Enorm. Past niet eens normaal op de foto.

Om het gemiddelde km weer wat op te stuwen en wat verloren tijd goed te maken besloten we 100 km snelweg te nemen. Na Boekarest is het landschap toch net Almere....plat, plat plat.
100 km verder pakken we de route weer op en gaan we op naar de Bulgaarse grens (nee nog niet over). Hey dat was niet verwacht.....de weg eindigt. We moeten met de boot de Donau over. Gelukkig niet al te lang later kunnen we oversteken en zet de veerboot ons netjes aan de andere kant. Nog steeds Roemenië al lijkt het in eens compleet anders. Druiven struiken zover je kan kijken en armoe! We rijden door dorpjes waar werkelijk geen enkele auto valt te ontdekken. De mensen hier hebben een paard en een wagen.

Tot slot, we zijn geëindigd aan de zwarte zee!!!! Weer een mijlpaal! We zitten in Constanza een stad van circa 300.000 inwoners en daarmee de grootste aan de zee van Roemenië. We hebben een hotel gevonden met "Black see view" maar voorlopig hebben de zee nog niet gezien want het was al donker toen we aankwamen. De plaatjes van het uitzicht zullen dus morgen pas worden toegevoegd.

Groetjes Albert en Roy.

For the non Dutch: finally today. The first and second french car since we left germany behind us. We compensated the missed kilometers and time by driving till the night today. 650 km full of brilliant weather, cows, sheeps, dogs, goats, geese, and horses (On or next to the road). But we made it! Three milestones today: 1. Transfăgărășan 2. Boekarest 3. Black sea
Tomorrow bulgaria and finally turkey! The dat after we hope to "touch" asia.
Keep you informed....and succes With Google translate and the Dutch training!

• 05 September 2013 - 09:02

Christiane Et Gerard:

Bonjour Roy et Albert,
    Nous sommes contents que vous ayez pu reprendre la route et poursuivre votre voyage. Nous espérons que vous allez pouvoir visiter de très belles choses et revenir avec plein de bons souvenirs et des photos à nous montrer.

Très bonne journée

Christiane et Gérard

• 05 September 2013 - 10:00

Sandra M:

Mijn hemel Albert (en Roy) wat een belevenissen en jullie pas op dag 5!
    Gelukkig is de "lange tussenstop" goed afgelopen... Pfff!
    Geniet, voorzichtig aan en lekker blijven bloggen. Leuk!

Gr. San

• 05 September 2013 - 10:25

Marine Et Pierrick:

It is good to see that everything is better now and the sun is back !

Istambul is not very far now !!!