Italië, Alpen na Karpaten en Balkan - Reisverslag uit Tolmezzo, Italië van Roy & Albert - WaarBenJij.nu Italië, Alpen na Karpaten en Balkan - Reisverslag uit Tolmezzo, Italië van Roy & Albert - WaarBenJij.nu

Italië, Alpen na Karpaten en Balkan

Door: Albert en Roy

Blijf op de hoogte en volg Roy & Albert

10 September 2013 | Italië, Tolmezzo

Gisteravond nog lekker even gechilled op de hotelkamer. Roy is van de muziek en besluit een heel arsenaal aan smartlappen te revue te laten passeren variërend van Koos Albers tot Rita Corrita en alles wat daar tussen zit en zo deinden we al zingend ons laatste biertje weg. We besluiten met de alom bekende tunes van de Berenboot, Pipi Langkous, Maya de Bij, Flipper en daar komt Swiebertje.... We sloegen nog een mug dood en de laatste die we konden ontdekken was ons te snel af. We vonden het wel best, en met de ramen open en de luiken dicht gingen we slapen. Welstruste.
'Snachts kwam die vervelende mug toch nog regelmatig langs, ik besloot mijn arm te offeren door deze onder de lakens uit te steken zodat ie maar niet steeds in m'n oor zou gaan zitten. Eenmaal wakker met een lekker zonnetje in de kamer ontdekte we zeker 25 muggen op het plafond die, na er een paar geplet te hebben, klaarblijkelijk de nacht van hun leven hebben gehad....

Ontbijt was weer verrukkelijk en eenmaal bepakt en bezakt zochten we de Magistrale weer op. We rijden hem vanaf Zadar tot Rijeka en wat is ie MOOI. Dit deel is echt geweldig omdat er maar erg weinig verkeer op zit (en het verkeer dat er op zit heeft een Nederlands kenteken en een sleurhut) het asfalt vrijwel nieuw is en de bochten een walhalla voor motoren zijn. We zien ze hier dan ook bij bosjes, van die gifgroene met een veel te laag stuur, van die "ouwe mannen met ouwe vrouwen achterop motoren", Harleys die elkaar op een eigengereide manier begroeten en adventure vrienden. Daar zijn er het meest van gelukkig want dat schept een band.
De eilanden die hier voor de kust liggen doen ons denken aan de Sinaï. Kaal en zandkleurig contrasterend met een ontzettend blauwe zee. Gelukkig is ie overigens vandaag wel echt blauw want we prijzen ons gelukkig met fantastisch weer. Lekker zonnetje, af en toe een wolkje, 26 graden, echt super dus.
In de buurt van Rijeka wordt het weer drukker en komen we terug in de bewoonde wereld. Nog even een klein stukje snelweg naar de grens met de Schengen landen. We gaan Slovenië in en dat was inderdaad de laatste serieuze paspoort controle al stelt ie niet echt meer wat voor.

Als echte Nederlanders staan we net achter de grens meteen te bedenken of we geen geld kunnen uitsparen met het niet kopen van een vignet ( wat je hier op de snelweg nodig schijnt te hebben). Ff de Zumo raadplegen hoeveel km erbij komen door de snelweg geheel te vermijden. Het wordt dus 7 km meer voor €7,50 besparing. Deal dus! En blij toe achteraf! Het weer was namelijk nog steeds met ons gezind en de route was met een woord gewoonweg geweldig. We rijden door de druivenstreek Slovenië in de richting van Italië. Ondanks de dreigende lucht om ons heen blijft het heel Slovenië droog!

ITALIA!!! We voelen ons steeds meer thuis. Intussen is het wolkendek boven ons toch wel heel dik en donker geworden en af en toe spettert het een klein beetje. We rijden al een poosje over natte wegen en dat is niet ideaal. Op de grens doe ik voor de kou (op 1200meter was het net 13 graden) en voor de zekerheid mijn regenjas over mijn motorjas heen. Daar zal ik geen spijt van krijgen. We nemen de grensovergang bij Gransjka Gora (SLO) en dalen af naar Tarvisio (I). We rijden de ss13 die vrijwel parallel loopt aan de autostrada en de lucht wordt almaar dreigender. We hebben ons voorgenomen door te rijden tot voorbij de Plöckenpass maar vlak voor Tolmezzo gaan de sluizen wagenwijd open. We slaan snel af en schuilen bij een benzinepomp terwijl we auto's door centimeters diepe plassen zien surfen en de bliksem er ook nog bij krijgen. Maar goed, we staan droog en doden onze tijd met filosoferen over doorgaan of niet en welk hotel we zullen pakken. We besluiten naar het dichtstbijzijnde hotel te gaan, het blijft regenen en het ziet er niet naar uit dat dit op korte termijn gaat stoppen. Het is gelukkig maar 1km verderop en ze hebben een kamer vrij. Het hotel zit vol met wegenbouwers die kennelijk een klus in de buurt hebben. Terwijl ik dit typ hoor ik in de ruimte hiernaast me een hoop tumult omdat Italië tegen tegen Tjechie voetbalt en dat is kennelijk een spannende pot.

Morgen op weg naar de Stelvio, dan kunnen we tenminste onze ultieme vergelijking maken met de Transfăgărășan. Ik denk overigens dat we de enige zijn die ooit binnen 1 week zowel de Transfăgărășan als de Stelvio hebben gereden. Des te meer reden om dit te doen als het weer het toelaat tenminste. Als het hier regent dan sneeuwt het waarschijnlijk op de bijna 2800meter hoge pas en we hebben geen sneeuwkettingen bij ons...:)
Morgen meer...
Groetjes Albert en Roy.

• 10 September 2013 - 22:40

Devlin:

Geen sneeuwkettingen bij? Hoe kan dat nu weer? Vergeten? Slechte voorbereiding hoor. Hahaha....weer genoten van het verslag!

• 11 September 2013 - 15:27

Annelies:

Heren,
    Wat een feest om jullie reisverslagen te lezen. Wat een geweldig avontuur zijn jullie aangegaan. Daarbij verbleken alle standaard geboekte reisjes.
    Veel blijven schrijven en plak er nog maar een paar dagen achteraan! ;-)
    Enjoy!!

• 11 September 2013 - 16:45

Sandra M:

Ook dit verslag is weer heerlijk om te lezen. Kijk nu al uit naar de filmbeelden!! Ben benieuwd of jullie in de sneeuw komen..

• 11 September 2013 - 17:55

Ed:

Wat een avontuurlijke reis, en heel leuk geschreven !
    Wanneer komt het boek uit ?

Heel veel plezier verder met jullie terugreis . Groet Ed

• 11 September 2013 - 19:09

Mandy:

Ik sluit me geheel aan bij bovenstaande reacties!!

• 11 September 2013 - 22:41

Murielle:

Hoi Lieffie,
    Inderdaad heerlijk om te lezen....een nieuw talent is aangeboord!
    Maar de suggestie van Annelies hierboven om er nog maar een paar dagen aan te plakken deel ik echt niet! Kan niet wachten om je weer heelhuids in m'n armen te sluiten.
    Geniet nog even van de heerlijke bochten en ik hoop dat het droog blijft, want ook hier heeft de regen rijkelijk gevloeid en het lijkt hier nog even zo te blijven.
    Drive safely.
    Kus.